به گزارش سینماپرس، گردشگری صنعت اشتغالزا و ارزآوری است که میتواند مزایای بسیاری برای ایران داشته باشد. سرزمین ما جذابیتهای بسیاری دارد که میتواند هدف گردشگری به ویژه برای اتباع دیگر کشورها باشد اما در صورتی که آنها بدانند در ایران چه مناظری میتوانند ببینند.
یکی از اهداف برنامه ایران که در شبکه پرستیوی تولید میشود معرفی جذابیتهای گردشگری است؛ اما این برنامه تا چه میزان موفق بوده و چه افقهایی در پیش دارد. به همین خاطر با محمدعلی قاسمی تهیهکننده این برنامه به گفتوگو نشستیم که از نظرتان میگذرد.
* برنامه ایران را چگونه معرفی میکنید؟
برنامه «ایران» به معرفی ظرفیتهای فرهنگی، تاریخی ایران و جذابیتهایی که در بخشهای گردشگری، میراث فرهنگی و صنایعدستی وجود دارد میپردازد. برای تولید این برنامه به جای جای کشور سر میزنیم و در آیتمهای ۵ تا ۱۰ دقیقهای استعدادها و قابلیتهای کشور را به مخاطبانی نشان میدهیم که معمولاً آگاهی چندانی از سرزمین ما نداشتهاند. برنامه «ایران» علاوه بر پرستیوی در شبکههای هیسپانتیوی، آیفیلم، شبکههای اجتماعی و یوتیوب هم منتشر میشود.
معمولاً برنامه «ایران» در هر شهری به «برترین» های آن منطقه توجه دارد. برای مثال اخیراً به شهرستان ابرکوه سفری داشتیم و توانستیم ۱۰ قسمت از برنامه را تهیه کنیم که در هر کدام به یک موضوع پرداختیم مانند سرو ابرکوه به عنوان سالمندترین موجود زنده، آداب و رسوم و ابنیه تاریخی.
این خیلی خوب است که مخاطب خارجی میتواند با تنوع زیستی و ظرفیتهای اجتماعی گسترده ایران آشنا شود. برخی از اتباع کشورهای دیگر، ایران را تنها کویر تصور میکنند. انگار که مناطق سرسبز ندارد یا با کشورهای عربی و عراق اشتباه یکی میدانند. به همین خاطر برنامه «ایران» میتواند مردم جهان را با حقایق سرزمین ایران آشنا سازد.
* به نظر شما این برنامه چگونه میتواند در فکر مردمی تأثیر داشته باشد که هرگز ایران را ندیدهاند؟
اتفاقاً یکی از اهداف ما همین است که بتوانیم ایران را برای آنانی که ندیدهاند، به تماشا بگذاریم. به صورت معمول اگر کسی بخواهد به کشوری سفر کند اقدام به تحقیق در مورد آن سرزمین به زبانهای جهانی مانند انگلیسی و اسپانیولی میکند.
اگر کشوری محتوای مناسب برای جذب گردشگرتولید نکند، طبعاً بخش بزرگی از آنچه رسانههای مطرح غربی القا میکنند، سیاه نمایی است؛ «ایران» را در پرستیوی روی آنتن میبریم تا جلوی این القائات اشتباه را بگیرد. در مقابل تولید انبوه در خصوص جاذبههای گردشگری ایران این خلاً محتوایی را برطرف میکند و موجب میشود مردم جهان بتوانند به تولیداتی دست یابند که ارزشمند و بر اساس حقیقتاند.
کامنتهایی که در شبکههای اجتماعی برای ما از چهار گوشه جهان ارسال میشود نشان میدهد مخاطبان پرستیوی از اروپا، شبه قاره، جنوب شرق آسیا و حتی آفریقا برنامه ایران را دنبال کردهاند. بنابراین برنامه «ایران» در رشد تعداد گردشگران خارجی که هر ساله به ایران میآیند، اثر مثبتی دارد.
*نوعی از گردشگری های نوین، مدیکال توریسم است، در این خصوص هم برنامهای دارید؟
در حوزه گردشگری سلامت برنامههای مختلفی ساختهایم؛ درخواستهایی از طرف هتل بیمارستانها داشتیم که برای مثال از ما خواستهاند که معرفیشان کنیم و ما با نگاه حمایت از تولید داخلی و رونق اقتصاد ملی آنها را به جهان معرفی کردیم.
بسیاری از آژانسهای گردشگری با ما در ارتباطاند و از ما محتوای تولیدی میخواهند. ما هم با لوگوی شبکه پرستیوی، برنامه «ایران» را در اختیارشان قرار میدهیم تا برای معرفی کشورمان به مخاطبان خود عرضه کنند. همچنین هفتههای فرهنگی که در سفارتخانههای ایران در کشورهای دیگر برگزار میشود از برنامههای تولیدی ما استفاده میکنند.
* ماهاتیر محمد در بازدید از شهر اصفهان گفته بود؛ اگر تنها و تنها گردشگری اصفهان را در اختیار داشتم میتوانستم هزینه کشوری در حد مالزی را تأمین کنم، به نظر شما این گفته میتواند جامه عمل بپوشد؟
همکاری متقابل صنعت گردشگری و برنامه ایران باید حمایت شود؛ رسالت ما برونمرزی است که شرایط خاص خود را دارد. برخلاف داخل ما هزینههای بسیاری برای توزیع محتوا باید بپردازیم. آقای مهاتیر محمد هم میداند برای آنکه در گردشگری موفق شود باید تبلیغات بسیاری انجام دهد. شبکههای اجتماعی رایگان تنها یک روش برای توزیع محتوای رسانهای است. روشها و بازارهای بسیار بزرگتری را میتوان در نظر داشت اما این مستلزم حمایتها بسیاری است؛ پرستیوی نباید در این مسیر تنها باشد.
پیشنهاد من این است که وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بخش خصوصی با معاونت برونمرزی به یک تقسیم وظایف برسند؛ بر این مبنا که تولید محتوای مناسب برای جذب گردشگری را پرستیوی انجام دهد و توزیع محتوا با آنها باشد. به شخصه معتقدم تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدام خوبی است که میتواند سطح همکاری ها در بخش معرفی ظرفیتهای گردشگری کشور را توسعه دهد. برای مثال شرکتی که در یک کشور بازار خوبی دارد و میخواهد ایران را بهتر معرفی کند میتواند با پرستیوی وارد همکاری مشترک رسانهای شود. تولید محتوا با ما و توزیع محتوا با آنها.
* به نظر شما تایم ۵ دقیقهای یک برنامه میتواند یک شهر را به خوبی معرفی کند؟
برای ظرفیت شبکههای اجتماعی همین زمان کافی است اما در صورتی که حمایتهای حداکثری از برنامه «ایران» انجام شود، میتوان محتوایی تولید کرد که ایران را ۲۴ ساعته معرفی کند. مشابه شبکه نشنال جئوگرافیک یا یک شبکه اماراتی که جاذبههای گردشگری را به صورت مستمر ارائه میکنند. بار دیگر تأکید میکنم توانایی در بخش تولید برنامه وجود دارد، مسأله نحوه توزیع محتوا است.
برای مثال اگر همان شهر اصفهان بخواهد خودش برنامه بسازد اقدام مناسبی نیست چرا که در این بخش برنامه «ایران» با سابقه بسیار توانایی خوبی دارد و اگر وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بخواهد فعالیت مفیدی در معرفی کشورمان داشته باشد میتواند بخش توزیع محتوا را به عهده گیرد. به بیان دیگر باید یک همافزایی رسانهای در بخش تولید و توزیع محتوا انجام شود.
*تسنیم
ارسال نظر